Followers

Friday, February 15, 2013

SUARA ORANG MUDA SUARA KERAMAT !!!

Kemorosotan undi popular dan 'swing vote' rakyat pada PRU 12 2008 merupakan bukti kukuh suara orang muda merupakan suara keramat yang pihak pemerintah tidak boleh kesampingkan ! Kesedaran politik yang tinggi di kalangan orang orang muda ini berikutan ledakan gerakan massa yang begitu aktif terutamanya penggunaan facebook, twitter, blogs dan youtube yang mana ia telah menukar cara pemikiran rakyat terutama orang muda terhadap perkembangan politik semasa. Kaedah tradisional seperti menggunakan tv dan radio masih lagi berkesan untuk propaganda di kampung, tetapi tidak di bandar kerana letusan teknologi maklumat yg hebat melanda sekarang ini. Bukti nya amat nyata dan jelas pada PRU13 dan Pilihanraya Negeri Sarawak yang mana pengundi urban dan semi urban telah berpihak kepada parti pembangkang dek kerana kelajuan maklumat yang mereka dapat dari sumber internet dan seangkatannya ! Perlu diingat bahawa generasi muda sekarang adalah generasi IT dan amatlah mudah bagi mereka untuk mendapat maklumat dan akhirnya menjadi persepsi !

Pihak pakatan rakyat telah menggunakan ruang dan medium baru ini dengan sebaik baiknya dan telah berjaya menambat hati orang muda dengan pelbagai isu yang dekat dengan mereka seperti isu pendidikan percuma, PTPTN,AUKU dan isu hak2 asasi manusia. Keaktifan mereka menggunakan ruang dan medium ini akhirnya telah meletakkan suara orang muda ini ke hadapan dan diterjemahkan  kepada tindakan. Pada akhirnya,ramai orang orang muda ini telah bersama PR dan menterjemahkan kepada undi pada tahun 2008 !

Kerajaan pimpinan DS Najib telah mengambil tindakan yang pro-aktif dalam menawan kembali hati dan suara org muda ini sehinggakan DS Najib dan menteri menteri nya sama2 aktif menggunakan ruang dan medium ini semaksima mungkin di dalam berhubungan secara terus kepada rakyat untuk isu2 rakyat dan sebagainya. Ramai juga rakyat yang 'touch' dengan approach memanda menteri ini kerana mereka rasa rapat dengan kepimpinan negara.  Cuma nya, kerajaan perlu mengambil perhatian dengan aspek inovasi dan kepantasan mereka di dalam menjawab segala isu rakyat dan sebagainya. Kadang kadang apabila saya membuka website kerajaan dan blog2 pemimpin kerajaan, information dan maklumat tidak diupdate dan tidak menarik berbanding dengan blog2 pemimpin PR. Justeru itu,kerajaan perlulah selalu meng'update' segala data dan statistik agar rakyat dapat maklumat yang sahih dan tepat, dan boleh menjawab terus segala tohmah dan tuduhan pihak pembangkang. 

PADA AKHIRNYA SUARA ORANG MUDA ADALAH SUARA KERAMAT !!!

No comments:

Post a Comment