Followers

Friday, February 15, 2013

PRU 13 IBU SEGALA PILIHANRAYA

Maudu' ini sangat menarik untuk diperkatakan. WHY??????
Ramai yang bercakap mengenai PRU13 yang bakal menjelma tidak lama lagi. Saya antara orang yang sangat 'alert' tentang PRU13 ini sementalah saya ada sedikit ilmu dan pendidikan mengenai politik ini. PRU13 ini bolehlah disifatkan sebagai IBU SEGALA PILIHANRAYA di malaysia kerana pertembungan kali ini adalah pertembungan terhebat di antara BN dan Pakatan Rakyat di antara 12 pilihanraya yang pernah berlangsung di Malaysia ini. Ada yang menyifatkan PRU 13 ini adalah 'The Battle of Gladiators between DS Najib dan DS Anwar Ibrahim ! Ya .. Saya sangat bersetuju dengan semua pandangan sarjana serta pakar-pakar politik mengenai kehebatan pertembungan BN dan PR ini. 

Secara peribadi nya, saya berpendapat bahawa kesedaran rakyat Malaysia terhadap politik ini bermula dari Tsunami Politik 2008 apabila kuasa rakyat itu sendiri telah menumbangkan 4 buah kerajaan Negeri pimpinan BN (PAS kekal di bawah PAS) dan prestasi BN adalah yang terburuk di dalam sejarah PRU di malaysia, dan telah meletakkan Dato Seri Abdullah (kini Tun) di dalam keadaan genting dan akhirnya beliau sendiri telah menyerahkan baton PM kepada DS Najib Tun Razak untuk memulihkan prestasi BN dengan pelbagai agenda transformasi dan sebagainya.  Bagi pihak PR, kejayaan mereka untuk menafikan 2/3 BN di parlimen adalah suatu kejayaan yang maha hebat dan terbesar pernah dicatatkan oleh parti pembangkang semenjak merdeka dan ini memberi mereka semangat untuk terus berjuang sehingga mereka berjaya untuk menawan hati rakyat dan seterusnya menawan Putrajaya ! 

Sehingga detik ini, kedua dua pihak telah melakukan pelbagai program dan agenda masing masing bagi menawan hati rakyat. BN dengan agenda transformasi nya dan PR dengan manifesto Buku Jingga nya adalah kemuncak kepada segala agenda mereka masing-masing ! BN sedaya upaya ingin memulihkan parti mereka dan ingin kembali mendapat 2/3 kerusi di parlimen, namun tidak mudah bagi PR untuk melepaskan Selangor,Penang dan Kedah kembali ke tangan BN. JUSTERU ITU, PRU13 ini NANTI AKAN MENJADI PENENTU SIAPAKAH YANG AKAN MENAKLUKI PUTRAJAYA dan SETERUSNYA AKAN MENJADI PARTI PEMERINTAH ! Bagi rakyat jelata, mereka mengharapkan sesiapa yang memerintah mereka nanti, segala janji serta manifesto mesti ditunaikan dan dilangsaikan ! 

No comments:

Post a Comment