Followers

Monday, February 18, 2013

BN DALAM BAHAYA???

Seperti entri saya sebelum ini mengenai PRU 13 adalah Ibu segala Pilihan Raya, ramai penganalisis percaya bahawa kedudukan BN untuk mengekalkan kuasa adalah '50-50' dan pertarungan ini nanti adalah pertarungan paling sengit di dalam sejarah negara. Bagi pihak BN, mereka telah melakukan pelbagai usaha dan daya bagi mengembalikan sentuhan ajaib PRU tahun 2004 apabila mereka memenangi undi popular yang paling menakjubkan sebelum dihimpit duka 4 tahun berikutnya dek kerana diulit kekuasaan yang begitu besar tanpa mendengar rintihan dan suara rakyat marhaen. Belajar dari kealpaan itu lah, BN di bawah DS Najib telah melakukan pelbagai program yang menjurus terus kepada kepentingan rakyat jelata !

Persoalan besar yg bermain dibenak pemikiran setiap orang ialah mampukan BN mengekalkan putrajaya ? Sekiranya mampu, adakah mereka mampu untuk melonjakkan kemenangan 'simple majority' pada PRU yang lepas kepada '2/3 majority'? Persoalan seterusnya berlanjutan kepada 'adakah BN mampu untuk merampas semula bumi emas malaysia Selangor dan Penang kembali kepada penguasaan mereka?' Semua persoalan menarik ini bakal diketahui tidak lama lagi apabila kedua dua pihak akan turun berjuang bermati matian mendapatkan kuasa di Putrajaya, menunggu detik pengumuman pembubaran Parlimen oleh PM sahaja lagi. Di sebelah pihak oposisi, mereka sungguh yakin dengan peningkatan sokongan rakyat kepada mereka hari demi hari terutamanya pengundi muda. Demonstrasi jalanan yang mereka anjurkan pada hemat saya adalah untuk 'test market and power' mereka sahaja. Mereka nak lihat samada rakyat bersama mereka atau tidak. Dan kemuncak kepada 'test power' itu adalah dengan penganjuran Himpunan Kebangkitan Rakyat yang diadakan bulan lepas. Sekiranya diperhatikan kepada jumlah umat yang bersama mereka di dalam siri siri demonstrasi dan HKR tersebut, pihak BN tidak boleh duduk lena dan memandang sebelah mata sahaja kerana pada perkiraan saya himpunan mereka itu telah berjaya sama sekali membawa rakyat bersama mereka dalam ruang demokrasi yang tersekat !

Ramai penganalisis tempatan berpendapat, kaum India sudah ramai menunjukkan sokongan kembali kepada Najib dan BN di atas segala usaha transformasi pihak kerajaan terhadap masyarakat ini. Cuma nya, masyarakat Cina yang diketahui sudah ada pilihan mereka sendiri dan majoriti orang orang cina masih kepada PR. tugas bagi kedua dua parti ini amat berat di dalam mempengaruhi pengundi atas pagar bangsa melayu dan india. ( analisis ini akan disambung kemudian)

No comments:

Post a Comment